Het positieve effect van telefoneren.

SDO Hogeschool > Blog > Het positieve effect van telefoneren.

E-mail, appje of Slack bericht..
Tegenwoordig zijn we door het thuiswerken nog afhankelijker geworden van digitale communicatie en onze telefoon. We zijn snel geneigd even een e-mail, appje of Slack bericht te sturen, omdat bellen voor veel mensen ongemakkelijk voelt. Terwijl de telefoon pakken en iemand opbellen een positief effect blijkt te hebben op ons sociale welzijn en onze sociale relaties. Daarnaast heeft het onderhouden van sociale contacten invloed op het goed functioneren van bedrijven en op ons werkgeluk.

It’s Surprisingly Nice to Hear You
Uit recent onderzoek van Amit Kumar (Universiteit van Texas) en Nicholas Epley (Universiteit van Chicago) blijkt dat positieve sociale interacties bijdragen aan onze gezondheid. Er is tegenwoordig een groot aanbod aan media die we kunnen gebruiken om contact te leggen met elkaar. De invloed van deze media op onze sociale connecties is echter verschillend. We moeten daarom goed nadenken welke vormen van communicatie we inzetten. In hun onderzoek vroegen Kumar en Epley aan de deelnemers om contact te leggen met een oude vriend door te bellen of te mailen. Daarnaast kreeg een andere groep de opdracht om met een vreemde te communiceren via video, spraak of tekst. Uit de resultaten bleek dat de interacties waarbij spraak werd ingezet resulteerde in sterkere sociale connecties. Daarnaast zagen ze bij de deelnemers die iemand hadden opgebeld geen toename in ongemak ten opzichte van de deelnemers die hadden gemaild.
Door het ongemak bij telefoneren verkeerd in te schatten, grijpen we snel naar e-mail of tekst communicatie. Terwijl iemand opbellen dus een veel positiever effect heeft op de sociale connectie met die persoon, stellen Kumar en Epley.
Ook bleek uit het onderzoek dat bij bellen met video (zoals met Zoom, Google Meet of Skype), het zien van de ander niet bijdraagt aan het gevoel van verbondenheid. Door de stem van de ander te horen, voelen we ons begrepen en verbonden.

Toch is goed te verklaren waarom we niet altijd voorkeur geven aan bellen: we zijn het niet meer gewend, volgens psycholoog en gedragswetenschapper Corine Dijk.
In dit artikel stelt ze dat bellen stroef kan verlopen en dat is iets waar we niet meer aan gewend zijn. Daarnaast is de drempel om te bellen met een hulpvraag, zoals bij het maken van een afspraak bij een monteur, veel hoger dan bij een positieve boodschap.
Doordat we thuiswerken / studeren lijken we ook vaak bang om iemand op te bellen, omdat we op afstand niet kunnen inschatten of het uitkomt.

Tot slot geven we je 4 tips om bellen goed in te zetten:

 

  1. Bedenk wat het doel is van de communicatie. Gaat het om een korte vraag, update of het sturen van een bijlage? Stuur dan een e-mail of berichtje.
  2. Maak afspraken met elkaar over momenten of tijdstippen waarop je elkaar mag storen. Daarnaast kun je op voorhand ook even een berichtje sturen dat je wilt bellen.
  3. Als je (onnodig) opziet tegen het gesprek, neem dan wat meer tijd om met de ander te praten. Praat ook over andere dingen en maak er een leuk gesprek van. Daar hebben we nu veel behoefte aan, jouw collega hoogstwaarschijnlijk ook.
  4. Denk niet teveel na en pak de telefoon. Hoe vaker je ermee bezig bent, hoe sneller je gewend raakt aan de stroeve momenten en hoe soepeler het gaat.Pak dus liever de telefoon en bel iemand op voor een praatje, het brengt ons dichterbij elkaar.

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en aanbiedingen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang interessante blogs en nieuws over ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs.