De traditionele bedrijfskunde is met name gericht op het machts- en beheersingsparadigma. De drie linker kolommen van tabel 1 zijn indicaties van de op macht- en beheersingsgerichte werkwijzen, structuur en cultuur. Dergelijke werkwijzen sluiten aan op een stabiele, redelijk voorspelbare omgeving van geringe complexiteit. Deze organisatievormen, en daaraan gerelateerde bedrijfskundige methoden en theorieën, vormen het lesmateriaal dat geschikt is voor met name 1ste en 2de jaarsstudenten.
Onderstaand overzicht is indicatief voor de thematische inkleuring van de inhoud van de leerprogramma’s van het bachelorprogramma:
Inhoudelijke structuur 1ste jaar:
- 70% Rule-based Bedrijfskunde (bureaucratisch, top down, planmatig, gestandaardiseerd, etc)
- 30% Process-based BK (rationeel/analytisch, performancegedreven, beheersmatig)
Inhoudelijke structuur 2de jaar:
- 20% Rule-based Bedrijfskunde – focus op de bureaucratische organisatie
- 65% Process-based BK – focus op de rationele organisatie
- 15% Principle-based BK – focus op de professionele organisatie (participatief, verbindend)
Voor de laatste twee jaar is de volgende verdeling indicatief:
- 10% Rule-based Bedrijfskunde
- 15% Process-based Bedrijfskunde
- 60% Principle-based Bedrijfskunde
- 15% System-based Bedrijfskunde – Focus op de netwerkorganisatie (ketenoptimalisatie)
Het masterprogramma voor duurzame ontwikkeling (MSBA):
- 15% Rule-based Bedrijfskunde
- 15% Process-based Bedrijfskunde
- 30% Principle-based Bedrijfskunde
- 40% System-based Bedrijfskunde
Door de inhoud van de verschillende bedrijfskundige domeinen te relateren aan de ontwikkelniveaus ontstaat meer samenhang en diepte in kennis en toepasbaarheid. De opleiding biedt meer toegevoegde waarde.