De veranderingen in de wereld gaan sky high, waar blijven wij?

SDO Hogeschool > Blogs > Blog > De veranderingen in de wereld gaan sky high, waar blijven wij?

De veranderingen in de wereld gaan sky high, waar blijven wij?

 

Tegenwoordig zien steeds meer wetenschappers, consultants, strategen, ondernemers en professionals een exponentiële versnelling van veranderingen in de wereld. De wet van Moore, de levensverwachting, de omvang van de wereldbevolking, de hoeveelheid CO2 in de lucht. Het zijn allemaal voorbeelden van exponentiële ontwikkelingen en als je die grafisch weergeeft, dan lijkt dit op de ‘hockeystick’: lange tijd kabbelend op een bijna stabiel niveau, dan langzaam versnellend en plots stijgt de figuur sky high.

 

 

Ook volgens Eddy Obeng is het exponentiële tempo van verandering – de rate of change around us – een structureel verschijnsel van onze tijd. In zijn TEDx Talk vertelt hij dat de ideeën en plannen die we maken, alweer achterhaald zijn wanneer we ze willen gaan uitvoeren. Eigenlijk blijven we dus continu achter de feiten aanlopen.

 

Volg jij de wereld nog?
Probeer je bij te blijven, en mee te hollen? Zet je je hakken in het zand, en probeer je huidige situatie te verdedigen of haak je af.

Helaas is geen van deze strategieën een effectieve oplossing. Wat wel helpt, is jezelf ontwikkelen. Sta open voor reflectie en zelfontplooiing en ga op zoek naar een interessante en passende opleiding, training of cursus.  Doe nieuwe kennis op en blijf jezelf bewust van de veranderingen.

 

Onlangs wees Dr. Eugene Fernandez ons er nogmaals op hoe belangrijk het is om jezelf te blijven ontwikkelen.
Om te kunnen overleven in de alsmaar veranderende wereld, zal de snelheid waarmee we nieuwe dingen leren groter moeten zijn dan de veranderingen om ons heen. Volg je me nog? 

 

Je kunt als individu – binnen je mogelijkheden – op zoek gaan naar nieuwe inzichten en competenties als antwoord op de alsmaar sneller veranderende wereld.

 

Hoe blijven organisaties overeind?

Als alleen individuen zich ontwikkelen is dit nog niet voldoende voor organisaties om zich in stand te houden in de dynamiek van vandaag de dag. Een lerende organisatie is immers niet de optelsom van lerende individuen. Organisatie leren ook, namelijk door andere werkwijze te introduceren waarin plaats is voor inspraak, dialoog en experimenten. Zo maken organisaties gebruik van de nieuwe kennis van werknemers en ondersteunen zij samenwerking op basis van vertrouwen. Door de kennis van mensen te verbinden gaan bedrijven beter functioneren.

 

‘Als je het snijpunt passeert, is het net alsof je wakker bent geworden in een andere wereld’

Eddy Obeng

 

Laten we even terug gaan naar ‘Life after midnight’ van Eddy Obeng.
Het cruciale punt in de grafiek is het snijpunt van de twee lijnen. Links van dit punt is het verandertempo laag en de context stabiel en voorspelbaar. Zolang wij snappen wat nodig is, werken we planmatig, hiërarchisch gestructureerd en volgen we richtlijnen en procedures nauwkeurig op. Zo bereiken we stap voor stap het gewenste doel.
Managers en directieleden gebruiken toezicht en controle om werknemers aan te sturen, daardoor is er weinig ruimte voor dynamiek, inspraak en diversiteit.

 

Na dit punt op de grafiek, heeft het verandertempo van de wereld ons leervermogen overstegen. De wereld is eigenlijk compleet anders. In zo’n wereld heb je weinig aan controle en beheersing.  “When the lines crossed over … the rules for success were rewritten”, zegt Eddie Obeng. De regels voor succes zijn verandert. Daarom zijn er nieuwe manieren van organiseren nodig in de wereld van morgen. “Als je het snijpunt passeert, is het net alsof je wakker geworden bent in een andere wereld.” In ”life after midnight” zoals Obeng dat noemt, is alles anders.

 

De grote vraag is: waar in de grafiek staan we? Links of rechts van het snijpunt? En wat betekent dat voor jou?

 

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en aanbiedingen?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang interessante blogs en nieuws over ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs.