AD Bedrijfskunde voor de Zorg

SDO Hogeschool > Opleidingen > AD Bedrijfskunde voor de Zorg

De zorgsector staat voor grote uitdagingen: de toegankelijkheid en betaalbaarheid zijn in het geding en daarvoor zijn nieuwe werkwijzen nodig. Wil jij bijdragen aan deze nieuwe uitdaging? Wil jij je zorgorganisatie helpen verbeteren en doorgroeien naar een functie die hierbij past?
Dan is
dit de studie die je opleidt om juist dat te doen!

Het Associate degree programma Bedrijfskunde  voor de zorg biedt in twee jaar een afgeronde HBO-opleiding op Europees erkend niveau (NLQF-5). Als AD-bedrijfskundige (ADBA) ben je geschoold in het leidinggeven van primaire zorgprocessen of van ondersteunende processen (P&O, inkoop etc), op basis van gangbare en eigentijdse bedrijfs- en veranderkundige competenties.

SDO Hogeschool ondersteunt mensen en organisaties in hun leer-, ontwikkel- en transformatieproces.

Bedrijfskunde voor de zorg

De tweejarige HBO-opleiding Associate degree (Moderne) Bedrijfskunde is gericht op deelnemers die zich willen bekwamen in het leidinggeven aan professionals in zorggerelateerde processen.
Naast de kennis, vaardigheden en attitude van leidinggeven staat in het eerste jaar het primaire zorgproces centraal en het behalen van performance-doelstellingen. In het tweede jaar komen de besturende -, ondersteunende -, lerende – en veranderprocessen aan de orde, zodat je in twee jaar tijd de benodigde  competenties ontwikkelt om adequaat leiding te geven in de zorgsector.

SDO biedt de volgende opleidingsvarianten:

• Leidinggeven aan primaire zorgprocessen
    • Leidinggeven aan professionals in secundaire zorgprocessen

en de incompany variant:

• Regieverpleegkunde – reconstructie van het verpleegproces

Bovengenoemde opleidingen hebben specifieke modulen en aanpassingen op de basismodulen. In de praktijk worden deelnemers van verschillende programma’s gecombineerd.

• Aandacht voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling
  • Focus op processen en prestatiemanagement
  • Ervaren docenten die bekend zijn met de sector
  • Praktisch, hands-on, eigentijds en ingebed in de moderne bedrijfskunde
  • Onderzoeksopdrachten binnen je eigen bedrijf en dus met direct rendement voor jou en jouw organisatie.
Studiewijze

Wij geloven in persoonlijke aandacht, maatwerk en flexibiliteit.

Met behulp van onze online leeromgeving en individuele aanpak maken we het mogelijk om je eigen studiewijze te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan online onderwijs of blended onderwijs, een combinatie van fysieke contactmomenten en digitale lesstof. Je kunt individueel starten, of in een groep met andere studenten, wederom fysiek of online.
Het programma kan ook – op maat aangepast – als incompany traject gevolgd worden.

We vertellen je graag meer over duaal onderwijs, onderwijsvormen en onze beloften aan studenten.

Resultaten van de opleiding

Je kunt

• Adequaat leidinggeven aan (zorg)professionals
  • Bedrijfskundige onderzoek opzetten en uitvoeren.
  • Verschillende belangen en opties goed afwegen, ook in situaties van onzekerheid.
  • Gefundeerd beleidsadvies geven.
  • De organisatie-inrichting en teamperformance verbeteren.
Naar welke functie kun je doorgroeien?
  • Leidinggeven aan zorgprofessionals
  • Leidinggeven aan ondersteunende processen
  • Opleider in management development
  • Veranderkundige

Wil je starten met deze opleiding?

Wil je sparren over je studiekeuze?

Praktische informatie HBO AD Bedrijfskunde voor de Zorg
Startdata Online* Direct op een zelfgekozen moment
Startdata Blended* Medio februari of medio september
Duur Associate degree (ADBA): twee jaar, of verkort  bij vrijstellingen
Toelatingseisen Ten minste Havo of MBO4, of op basis van toelatingstoets
Vrijstelling Op aanvraag (ter beoordeling van de decaan en de Examencommissie)
Kosten € 5.450 per schooljaar, vrij van BTW.

Overige kosten

• EVC’s beoordeling
  • Verlenging studiejaar (na extra 6 mndn)

€ 295 [of gratis bij inschrijving]