Balans

Ervaringen vanuit de klas

Reviews

Balans

“Eigenlijk draait alles om balans: een balans tussen activa en passiva, debet en credit, Yin en Yang, natuur en landbouw, energiebalans, maar ook een balans voor optimale welzijn. Balans tussen actie en rust. Zeker de rustmomenten zijn (in deze rollercoaster-wereld van moeten presteren) zeer belangrijk. Voldoende uren slaap, maar ook korte rustmomenten.

Door in korte time-outs hartcoherentie (dit is door middel van controlled breathing de hartslagvariatie gelijk laten vallen met de ademhaling, waardoor er een regelmatig en synchroon patroon ontstaat) en mindfulness (het vermogen om opmerkzaam te zijn van gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties en de fysieke omgeving op een accepterende manier, zonder te oordelen of iets goed of fout is) toe te passen, kun je stress en emotie reguleren. Herstel wordt daardoor makkelijker, focus en creatief denken en veerkracht wordt ontwikkeld.

Onder de bezielende leiding van Erna Kraak, docent praktijk Insideout Healing, hebben wij als groep mogen genieten van een webinar over hartcoherentie. Oefeningen die je helpen om stress om te zetten in positieve energie en je kalmte en rust te bewaren. Deze geven je energie, vergroten je veerkracht en boosten je immuunsysteem. Maken het denken helder en alert, zodat je goed kunt functioneren en communiceren.

Dit als aansluiting op het geweldige avontuur wat we als groep in het Samaya klooster hebben mogen beleven, waarin ‘je ware doelstelling’ centraal stond.

Net als voor de dagen in het klooster was ik licht sceptisch over deze webinar, maar dit geheel onterecht. De webinar werd zeer professioneel gegeven (via online meeting, vanwege de toen net uitgebroken Corona pandemie) en vulde het in het klooster geleerde goed aan.

De ademhalingsoefeningen brengen je in hart coherentie en creëren daadwerkelijk rust. Dan moet ik wel eerlijk melden dat ik er niet altijd de discipline voor heb om ook daadwerkelijk met de Emwave2 te werken, maar door bewust tijd te nemen voor mijn ademhaling krijg ik alles wel weer helder.
Zoals Chinese denkers zouden zeggen; “Wij zijn niet slechts een homogeen wezen, maar juist complexe wezens, die voortdurend veranderen. Eenieder van ons heeft verschillende en vaak tegenstrijdige emotionele neigingen, verlangens en manieren om op de wereld te reageren. We ontwikkelen deze neigingen door juist naar buiten te kijken. We zijn niet gewoon wie we zijn: we kunnen er voortdurend actief voor zorgen dat we betere mensen worden.

Dit “zijn” is te duiden in de Cubrix waardensystemen, echter dient er het besef te zijn dat dit moment van duiden een momentopname is. Wij veranderen voortdurend en waarvan Confucius (551-479) van overtuigd was; ieder mens bezit het vermogen om te groeien. Alles wat leeft reageert op prikkels. Ook mensen reageren “emotioneel” op andere mensen. Deze reacties kunnen worden verfijnd, dit vereist echter wel oefening, waarbij wederom hartcoherentie zeer goed kan helpen.”

Bron: Heartmath Institute