‘Blij met mijn overstap’

Filiaalmanager Jumbo Supermarkten

Andere reviews

‘Blij met mijn overstap’

Wat heeft je doen besluiten om weer te gaan studeren?

Het werk als afdelingschef ging vervelen, ik wilde verder. Toen heb ik de keuze gemaakt om weer naar school te gaan om een bacheloropleiding af te ronden. Bovendien wilde ik een voorbeeld zijn voor mijn kinderen: naar school gaan is goed maar doe het wel op je eigen tempo.

Hoe heb je je georiënteerd op een opleiding?

Als vanzelfsprekend kwam ik uit op NCOI, die zijn groot en bekend. Ze hebben een mooie site, met als slogan: ‘Er wordt aan je gedacht en we denken met je mee’.  Ik koos voor een adviesgesprek maar achteraf gaven ze me een verkeerd studieadvies. Ik werd ingeschreven voor eenjarige opleiding, die is weliswaar van HBO-niveau, maar feitelijk kun je er niks mee. Het biedt enkel een certificaat van deelname.

Ook andere beloften bleken weinig waard en er waren volop ‘kleine lettertjes. Ik werd telkens overgeplaatst naar andere locaties; als je je niet op tijd inschrijft voor een examen dan moet je een jaar wachten om een vak opnieuw te doen. Er waren extra onvoorziene kosten, bijvoorbeeld als je een tentamen niet haalde. ‘Persoonlijke begeleiding’ was ook een farce, docenten kon je niet bereiken want begeleiding zat niet ‘in hun pakket’, een enkele uitzondering uitgezonderd die privé tijd vond om te helpen.

Erger nog, de opleiding was niet toegespitst of afgestemd op de praktijk. De docenten hadden soms geen idee van retail en zij moesten dan mijn werkstukken beoordelen…. Een docent maakte het helemaal bont. Hij vertelde een keer in een les: “Klanttevredenheid is totaal niet relevant in de supermarkt.” Navraag leerde dat dat er maar één supermarkt in zijn dorp was gevestigd.

Het bleek een leerfabriek. Je bent er niets meer dan een nummer waar verdienmodellen op worden uitgestort. Uiteindelijk baalde ik heel erg van mijn verkeerde keuze. Ik was daar niet op mijn plek.

Wat vervelend was dat. Hoe is het toen gegaan?

Via een collega hoorde ik verhalen over zijn opleiding Retailmanagement bij SDO. Ik maakte contact en kon direct langs bij de decaan. Ik kon mijn verhaal kwijt en kreeg passende opties aangereikt. Zo werden alle bij NCOI behaalde vakken omgezet in vrijstellingen en hoefde ik nog maar 60 studiepunten te behalen om een HBO-diploma te verwezenlijken.

Bij SDO werd ik hartelijk ontvangen, het voelde goed. Je krijgt waardering voor kennis en vaardigheden die je al hebt opgedaan en je krijgt het gevoel dat je er mag zijn. Hun benadering van bedrijfskunde is modern, vernieuwend en zeer relevant voor toepassing in de praktijk. Ook hun aanbod van onderwijs spreekt mij aan omdat je vrijheid hebt om op je eigen tempo te studeren.

Je zit niet vast aan wekelijkse deadlines. Voor mensen die het op hun eigen tempo willen doen is dit ideaal omdat je nu eenmaal te maken hebt met onverwachte omstandigheden in je werk of privé die prioriteiten doen veranderen.

Dat hele schoolse daar kan ik niet tegen. Al dat moeten. Er moet al zo veel. Daarom waardeer ik hun flexibiliteit; dat je zelf regie hebt over je opleiding. Qua tempo en zelfs de volgorde van de lessen. Soms haak je aan op een groep en ervaar je het plezier van samen leren, maar soms is het handiger om online de lessen te volgen en een persoonlijke afspraak met een docent te maken. Ik ben vlot door mijn studie heen gekomen. Wellicht was ik in een andere vorm van onderwijs afgehaakt.

Wat viel je het meest op?

SDO startte met de module ‘persoonlijke ontwikkeling’. Wij zijn immers geen resources. Het doet ertoe wie je bent, hoe je denkt, en wat je voorkeuren zijn. SDO wil echt weten wie je bent en welke leerstijlen je hanteert zodat zij zo goed mogelijk kunnen aansluiten.

Zo bleek bij een assessment dat ik een opvallend groen waardenprofiel heb. Het verklaarde mijn dialogische aanpak die ik hanteer bij mijn collega’s. Als je oog hebt voor hun talenten, hun potentie ziet dan neemt hun commitment toe, verbeteren prestaties en kunnen we gezamenlijk ons succes vieren.

Ik kan mijn personeel niet zomaar extra loon geven om ze te bedanken voor hun inzet. Die wederkerigheid is essentieel. Tegenwoordig ga ik op zoek naar andere mogelijkheden, zoals een gratis lunch (van spullen uit de winkel) of iets anders dat hen positief verrast. Dat hoeft niet veel te kosten. Aandacht en eerlijkheid, daar gaat het om. Ook als er problemen zijn, bijvoorbeeld als een medewerker vaker verzuimt.

Ik werd effectiever in mijn leidinggeven; ik snap steeds beter hoe zaken handiger kunnen; doorzie wat verderop in de organisatie gebeurt en kan daar beter op anticiperen. Als ik binnenkort mijn studie afrond, stroom ik door als filiaalmanager. Mooi toch!