Financiering voor werkgevers

Financieringsmogelijkheden voor werkgevers

De overheid stimuleert werkgevers bij het opleiden en trainen van werknemers in de vorm van subsidies en studiefinanciering.

In dit overzicht bieden wij werkgevers heel kort de meest relevante regelingen en zo mogelijk links naar websites die meer informatie bieden.

Heb je specifieke vragen, neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs. Zij kunnen heel gericht met je meekijken naar de mogelijkheden voor jullie organisatie.

Belastingvoordeel

Als werkgever kun je studiekosten belastingvrij vergoeden voor je medewerker. Dit kan alleen als geen andere partij de kosten vergoedt en de scholing gericht is op de persoonlijke en/of vakinhoudelijke ontwikkeling van de werknemer binnen het vakgebied waarin de organisatie opereert. Meer informatie vind je op www.belastingdienst.nl.

Subsidieregeling praktijkleren

De Subsidieregeling praktijkleren is een regeling vanuit de overheid voor MBO-opleidingen beroepsbegeleidende leerweg (BBL) maatwerk- en incompanyopleidingen én HBO Associate degree-, Bachelor- en Masteropleidingen in de sectoren Techniek, Gezondheidszorg en Gedrag en Maatschappij.
Met deze regeling krijg je als werkgever een tegemoetkoming voor de kosten die je maakt voor het begeleiden van een student. Het doel van de regeling is mensen opleiden tot gekwalificeerde medewerkers; beter opgeleid personeel dat beter voorbereid is op de arbeidsmarkt.
Je kunt voor de gehele opleiding in aanmerking komen voor de subsidie wanneer deze binnen de looptijd van de regeling valt en er op dat moment een onderwijsarbeidsovereenkomst is.
De subsidie is verlengd tot 1 januari 2029 en ook dit jaar kun je de subsidie weer aanvragen. Je kunt deze subsidie aanvragen op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – www.rvo.nl.

SLIM-subsidieregeling

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt ieder jaar € 48 miljoen beschikbaar om het leren en ontwikkelen in het mkb te stimuleren. Dus voor bedrijven met maximaal 250 medewerkers, of als je organisatie groter is, maar actief in toerisme, horeca of landbouw.
Naast de € 48 miljoen is ook jaarlijks € 1,2 miljoen beschikbaar voor hetzelfde doel in grootbedrijven uit de landbouw-, horeca- en recreatiesector.

Er kan subsidie aangevraagd worden voor:
a. het inzichtelijk maken van de scholingsbehoefte in de onderneming hetgeen uitmondt in een opleidings- of ontwikkelplan;
b. loopbaan- en ontwikkeladviezen voor werkenden in de onderneming;
c. het ontwikkelen en/of invoeren van een methode die het leven lang ontwikkelen voor werkenden tijdens het werk stimuleert en mogelijk maakt;
d. het bieden van praktijkleerplaatsen ten behoeve van een MBO-opleiding of een deel daarvan in de derde leerweg bij een erkend leerbedrijf. De werkgever kan dan elk studiejaar € 2.700,- subsidie per gerealiseerde praktijkleerplaats aanvragen.

Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden (MDIEU)

Met de tijdelijke maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden (MDIEU) beoogt de overheid dat zoveel mogelijk mensen hun pensioengerechtigde leeftijd gezond werkend bereiken door te investeren in duurzame inzetbaarheid.
Met deze MDIEU-regeling ondersteunt de overheid sectoren die willen investeren in duurzame inzetbaarheid met subsidie. Kortdurende trainingen en/of workshops gericht op duurzame inzetbaarheid komen in aanmerking voor deze subsidie.

O&O-fondsen

Er zijn meer dan 100 Opleidings- en Ontwikkelingsfondsen (O&O-fondsen) – stichtingen die door werkgevers- en werknemersorganisaties worden bestuurd – die zich inzetten om het aanbod en het niveau van de vakbekwaamheid van (potentiële) werknemers op peil te houden.
O&O-fondsen dragen bij aan een evenwichtige arbeidsmarkt door de persoonlijke en professionele ontwikkeling van werknemers te subsidiëren. Het vinden en behouden van geschikte medewerkers wordt hierdoor eenvoudiger. Werknemers voelen zich prettiger in hun werk en beschikken over de juiste competenties om hun taken goed uit te kunnen voeren.

Het overzicht van alle O&O-fondsen kunt u terugvinden op de website van www.OOverzicht.nl.