Een strategie geeft aan hoe een organisatie haar doelstellingen en ambities wil realiseren, waardoor de richting, aanpak en inrichting van de organisatie geconcretiseerd worden en indien ‘smart’ geformuleerd, de verrichting – de impact van de strategie en het beleid – geëvalueerd kan worden.
Deze module start met een analyse van managementboeken van McKinsey auteurs, beginnend bij Peter & Waterman (In search of Excellence, 1982) via verschillende boeken van Collins tot uiteindelijk Laloux’ Reinventing organizations (2015).
Verdieping van verschillende facetten van strategie In opeenvolgende lessen worden verschillende strategiemodellen besproken die op diverse facetten van het strategieproces ingaan:
De rol van missie, visie en identiteit
Ideaaltypische strategieën, bijvoorbeeld van Porter en Wiersma & Tracey
Dynamieken in het strategieproces adhv het vierfasenmodel van Hardjono
Duurzaam presteren adhv Keller & Price en Van Marrewijk’s Double Diamond
Besturen en monitoren in complexe omgevingen.
Naast de lessen verwijzen we naar samenvattingen opgenomen in het overzicht van managementmodellen op de site van SDO.nl.
Privacy Overview
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.