Floor de Ruiter

Floor de Ruiter

Lector (Bottum Up) Transformatie

Floor de Ruiter, partner van Flying Elephants, is expert op het gebied van systeemtransformaties en organisatie- en communicatie-cultuur.

Hij wordt gedreven door zijn zoektocht naar transformatieprocessen die zowel systemen vernieuwen alswel alle betrokkenen nieuwe energie geven. En dan blijkt keer op keer: bottom-up reorganiseren en vernieuwen kan, en werkt vaak opmerkelijk positief uit. Ik begeleid studenten, bij hun specifieke organisatievraagstukken, graag met deze nieuwe inzichten.

Het begint meestal met communicatie. Met zijn cultuurinzichten heeft hij een nieuwe methode ontwikkeld voor effectieve communicatie en helpt hij leiders effectief situationeel communiceren. Op basis van zijn eerste boek ‘ValueFraming’ (over leiderschap en communicatie, Kluwer 2012) trainde hij honderden leiders en bestuurders in ‘het spreken op emotioneel beladen momenten’

Als pionier op gebied van transformaties begeleidt hij systemen en organisaties op een constructieve manier door lastige veranderingsprocessen. Zoals gemeentes, ziekenhuizen, Politie, Belastingdienst en coöperaties zoals Royal Flora Holland, bij transities in een complex veld met ‘stakeholders’. Een belangrijk onderdeel van zijn praktijk is het organiseren van grootschalige ‘bottom-up’ processen waarbij bijvoorbeeld duizenden medewerkers, kwekers, inwoners of boeren op een gestructureerde manier tot gezamenlijke oplossingen komen voor complexe problemen (zoals reorganisaties, organisatiebesturing, duurzaamheid en energietransities). Hij is ook internationaal actief met projecten in Azië (Myanmar, Hong Kong).

ValueFraming werd genomineerd voor ‘Management boek van het jaar 2012’. De internationale (Engelstalige) opvolger ‘Driven by Dialogue’ kwam uit in 2019

Publicaties

  • ValueFraming (2012, Kluwer)
  • Driven by Dialogue (2019)

Valueframing

Genomineerd voor managementboek van het jaar 2013!

Vergeet alles wat je geleerd en gelezen hebt over communicatie. Alles wat uitgaat van een doel , een boodschap of een imago, dat zo effectief mogelijk moet worden overgebracht. Vertrouw op je natuurlijke gaven en het besef dat werkelijke communicatie begint met inlevingsvermogen.

Iedereen kent wel het wonder van een echt intens persoonlijk gesprek, doordat het klikt, door de echte aandacht voor elkaar en door wederzijds respect. Eigenlijk ‘synchroniseer’ je elkaars frames en de boodschap lijkt dan vaak bijna spontaan te ontstaan. ValueFraming © decodeert de flow van zo’n goed gesprek en stelt je in staat om, met de juiste voorbereiding, dat wonder altijd en overal te creëren. Niet alleen één op één, maar juist ook met en voor groepen.

Inleven is de ene keer makkelijker dan de andere. Daarvoor biedt ValueFraming © een speciaal handvat onder het motto: ‘If you don’t understand people, you don’t understand communication’. Ieder mens is uniek, maar op gebied van communicatie blijkt die diversiteit uiteindelijk opgebouwd uit een aantal natuurlijke basis-perspectieven. Die worden uitgedrukt in kleuren en helpen om inzicht te krijgen in de waarden en emoties van de luisteraar én van de spreker zelf, binnen de context van een gebeurtenis of maatschappelijke ontwikkeling. Dit waardenmodel vormt de ‘value’-kant van ValueFraming.

Met de unieke combinatie van die twee benaderingen vormt ValueFraming © een tweezijdig communicatiemodel, dat steeds vaker wordt ingezet bij crisiscommunicatie. Het is echter vooral ook een pleidooi en handvat voor leiderschap dat niet gericht is op het verkopen van een boodschap, maar op het creëren van verbinding, het betekenis geven aan maatschappelijke ontwikkelingen en het leiden van werkelijke transformaties. Een weg die leiders als Nelson Mandela en Barack Obama ons al gewezen hebben.