Onze marktpositie

SDO Hogeschool > Over SDO > Onze marktpositie

Monopolist in het hoger onderwijs…?
Er valt wel degelijk wat te kiezen!

Recent verschenen berichten in de media dat het hoger onderwijs, met name dat aan volwassen, nog slechts door een “monopolist” wordt aangeboden, weliswaar een groep van wel 20 merken, maar toch…

Dat is niet zo.

Door gebruik van tv-reclame zijn hun brands dikwijls ‘top of mind’, maar dat wil niet zeggen dat zij de enige aanbieder zijn: er is wel degelijk een rijk aanbod.

Wij van SDO Hogeschool voor Moderne Bedrijfskunde positioneren hier onze kwaliteiten op deeltijd/duaal bedrijfskunde onderwijs ten opzichte van die ‘andere aanbieder’.

Zo ontstaat een helder beeld van de verschillen en een bevestiging dat er ook echt wat te kiezen valt.

Onze marktpositie in 2021

Prijs

De andere aanbieder is (veel) duurder en bovendien hanteren zij geen all-in-price. Voor ieder hertentamen, studieduurverlengingen extra begeleiding moet opnieuw de portemonnee worden getrokken. Bovendien maken zij gebruik van relatief veel (dure) studieboeken en worden locatiekosten en catering dikwijls extra in rekening gebracht.

Locaties

De ander biedt een nationale dekking voor het klassikaal onderwijs en de tentamen locaties, maar als het optimale aantal deelnemers niet worden gerealiseerd worden locaties teruggetrokken zonder overleg met de betrokkenen.

SDO draait het om. Wij investeren niet in ‘bakstenen’ en huren niet op voorhand allerlei onderwijslocaties, maar volgen en faciliteren de vraag. In overleg met de deelnemers bepalen we de ideale locatie en daar bieden we onderwijs aan.

Blended learning en online onderwijs

De meeste partijen – zeker in coronatijd – bieden online onderwijs en ondersteuning aan en proberen dit te combineren met klassikaal onderwijs. Deelnemers kunnen kiezen voor een geheel onlineprogramma, maar raar genoeg voor dezelfde prijs, terwijl dit veel goedkoper is voor de aanbieders. In tv-reclames worden deze mogelijkheden gepushed als unieke kwaliteiten. Kom op… dat kunnen alle private partijen, en minstens net zo goed.

Wederom loopt de ander gelijk, maar op termijn realiseert SDO nog enkele innovaties waardoor SDO ook op dit thema kan excelleren.

Breed aanbod

De andere aanbieder biedt een ruim programma, maar omwille van de vergelijkbaarheid  staat alleen het bachelor bedrijfskunde onderwijs centraal, en dan kunnen we matchen. Bovendien bieden alle aanbieders van bedrijfskunde dezelfde titel: een BBA, een Bachelor voor Business Administration.

Eigentijds aanbod

SDO is nog steeds de enige aanbieder van ‘moderne bedrijfskunde’.
Ook bij ons komen Porter en Mintzberg aan bod, maar de verhalen van deze goeroes zijn inmiddels wel 40 jaar oud. Onze huidige maatschappij is wezenlijk anders. Veel complexer, dynamischer en dus ook onvoorspelbaarder. Klassieke oplossingen werken dikwijls averechts, zoals de crisis rondom de toeslagenaffaire laat zien. SDO heeft aandacht voor nieuwe manieren van werken die aantoonbaar beter renderen.

De menselijke maat

Bij SDO ben je geen nummer. Jij en je ambities staan centraal en wij helpen je die te realiseren. Naast je professionele ontwikkeling ondersteunen we ook je persoonlijke ontwikkeling met coaches en studiebegeleiders. Wij willen je leren kennen – als mens – zodat we ook je studie effectief kunnen ondersteunen.
Jij moet zelf over die lat, maar wij leren hoe je dat het beste kunt doen.

SDO realiseert dan ook een veel hoger slagingspercentage en veel minder dropouts.

Persoonlijke ondersteuning

De ‘student centraal’ is eenvoudig gezegd, maar dit vergt een totale omkering van een onderwijsinstelling om dit dagelijks waar te maken. Het start met de ambitie van de student, de erkenning van diens elders verworven competenties, het samenwerken met diens werkomgeving en afstemming op diens sector.

SDO weet als geen anders dat “gras niet sneller groeit als je eraan trekt.” Wij creëren een ecosysteem waarbinnen studenten kunnen floreren, kunnen opbloeien, trots kunnen zijn op hun proces en op hun resultaten. En daar worden hun werkgevers ook blij van…

Persoonlijke passie

Soms is een ‘papiertje’ nodig en wij begrijpen de druk en de moeilijkheden die studenten zich getroosten om naast hun voltijdse aanstelling ook nog een volledige opleiding te volgen. Het is soms zwaar. Maar studeren kan ook leuk zijn. Je kunt kennis maken met nieuwe ideeën, nieuwe mensen, nieuwe perspectieven.

Wij van SDO worden blij als jij je weg vindt, je ambities realiseert, je collega’s verrast met nieuwe inzichten en werkwijzen waar jij als professionals van groeit. Wij worden blij als jouw investering rendeert en jouw werkgever graag een volgende werknemer wijst op de mogelijkheden van SDO Hogeschool.

Naast die zogenaamde monopolist in het private volwassenenonderwijs is er nog een groot blok van bekostigde HBO-instellingen die tegenwoordig ook deeltijdonderwijs aanbieden. Van een gelijk speelveld is daardoor geen sprake meer en het kost de maatschappij onnodig veel geld. Apart genoeg ontlopen de kwaliteiten van het onderwijs van beide blokken elkaar niet veel: beide curricula zijn inhoudelijk traditioneel ingestoken en het aanbod is getuned op het verwerken van grote aantallen deelnemers.

SDO is de spreekwoordelijke ‘speedboot’ die qua flexibiliteit en wendbaarheid gunstig afsteekt tegenover bovengenoemde  ‘tankers’.

Zeg nou eerlijk, als jij mocht kiezen….?

Meer weten over studeren bij SDO?

Heb je een vraag?