Leren kun je leren

‘Ja maar jij bent nou eenmaal goed in leren.’
‘Ik kan leren wat ik wil maar het lukt me gewoon niet.’
Het is een mythe dat je dit niet zou kunnen veranderen, zoals blijkt uit diverse onderzoeken.

Je kunt wel degelijk beter worden in leren, door jezelf te trainen. Door middel van drie strategieën krijg je het leren beter onder de knie, volgens Ulrich Boser van Harvard Business Review.

1. Denk na over hoe je nadenkt
Om beter te worden in leren, moet je weten hoe je leert. Je kunt je eigen leergedrag beter leren  organiseren, controleren en sturen. Uit onderzoek van Dr. M.V.J. Veenman blijken dergelijke metacognitieve vaardigheden bepalend te zijn voor je leerresultaten, meer dan intelligentie, motivatie en sociaal-economische achtergrond.

2. Organiseer je doelen
Om effectief te kunnen leren moet je doelen projectmatig inplannen. Door projectmanagement toe te passen en realistische doelen te stellen kun je je vaardigheden ontwikkelen.
Om deze doelen te bereiken, moeten we strategieën bedenken die ons hierbij kunnen helpen. Als je heldere haalbare doelen stelt blijf je toegewijd en kun je ook gemakkelijker omgaan met emoties, volgens Stanford psycholoog Bandura.

3. Reflecteer op je leerproces
Om goed te leren leren, zul je moeten reflecteren. Door afstand te nemen van een probleem, leer je er het meeste van. Zo is het ook bij jouw leerproces. Het is bij reflecteren belangrijk dat je een stiltemoment zoekt voor introspectie. Dit werkt het beste als je mentale rust ervaart en niet hoog in je emoties zit. Zo’n moment kun je bijvoorbeeld vinden wanneer je onder de douche staat, op de bank zit etc. Ook in je slaap zijn je hersenen bezig om te reflecteren en alle activiteiten van de dag te verwerken.

Bij SDO Hogeschool bieden we de module ‘Persoonlijke effectiviteit’ aan met aandacht voor het leerproces en waardegeoriënteerde leerstijlen. Hierbij maken we gebruik van een leerstijl assessment en de leerstijlen die ontwikkeld zijn door Prof. dr. Jan Vermunt. Op deze manier ondersteunen we de studenten op individueel niveau bij het ontdekken van het eigen leerproces, hun voorkeuren voor leerstijlen en de voortgang in hun opleiding.

Het is voor ons belangrijk dat studenten hun eigen voorkeursstijl herkennen en daar in hun studie rekening mee houden. Dat doen wij ook. De student staat immers centraal.
Door een breed palet van support mogelijkheden aan te reiken kunnen studenten op meerdere manieren voldoen aan de normen die wij moeten stellen. Voldoende kennis is voorwaardelijk en je kunt lezen, luisteren, oefenen, deelnemen aan discussies en jezelf voortdurend testen op progressie.

Daarnaast is het van groot belang dat je de kennis leert inzetten op praktische toepassingen. Dat je de aard van het probleem leert doorgronden, je focust op de factoren die het probleem veroorzaken en door daar je maatregelen op te richten creëer je impact, ervaar je het nut van je inzet en van je opleiding. Studievoortgang en resultaten op je werk versterken het leerproces.

Oefening baart kunst.