3.63 Digitale systemen en cyber security

Afstudeerrichting Veiligheidskunde
4 ECts

3.63 Digitale systemen en cyber security

De module Cyber Security richt zich op het ontwerpen en organiseren van technische beveiliging tegen de steeds evoluerende dreigingen in het digitale landschap. Meer dan ooit behoren organisaties zich te beschermen tegen cybercriminaliteit, omdat het digitale systeem van netwerken, computers, softwareprogramma’s en data dagelijks beducht moet zijn op aanvallen van hackers.

Studenten leren de belangrijkste concepten van cyber security, zoals bedreigingen (zoals phishing, malware, DDoS-aanvallen en social engineering), risico’s, kwetsbaarheden en beveiligingsmaatregelen.
Studenten doen ook kennis op van werking van netwerken en digitale systemen en hoe ze kunnen worden beveiligd tegen aanvallen. En wat te doen als de organisatie wordt aangevallen en hoe kun je de schade beperken?

Ook de kennis van de wet- en regelgeving rondom cyber security, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet Computercriminaliteit III, en ontwikkelingen vanuit Brussel, komen aan de orde.