Impressie introductiedag – ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’.

Introductiedag in de huiskamer van SDO.

Vorige week begon een nieuwe lichting studenten bij SDO Hogeschool. Na een periode van inschrijven, bellen en mailen zien we elkaar – ‘oh, jij bent dat dus!’ De wereld bleek weer eens klein toen ook sommige studenten elkaar herkenden.

Daarna de verbazing op hun gezichten bij de binnenkomst in onze huiskamer, een soort study lounge met meubilair uit de jaren 70/80. Inderdaad, geen saai klaslokaal, geen schoolbankjes en geen podium voor de docent.

Onze huiskamer is een grote ruimte waar het biljart en de pingpongtafel aan de kant zijn geschoven, waardoor een ruime kring ontstond van comfortabele sofa’s. Verder een vrolijk gekleurde feestverlichting, enkele schemerlampen, planten, een grote werktafel en in de hoek een verdwaald drumstel.

Aandacht voor andere persoonlijke kwaliteiten

De dag startte met een uitgebreide kennismaking, een moment van aandacht voor elkaar. Passend bij onze eerste module van de opleiding: persoonlijke effectiviteit. Het doet er toe wie wij zijn: unieke individuen die hun eigenheid ontplooien, hun agency uitdrukken en hun drijfveren benoemen. “Ken u zelve” stond niet voor niets gegraveerd op een van de oudste tempels ter wereld.

Een hogeschool mag – naar de visie van SDO – zich niet beperken tot het aanbieden van kennis en het beoefenen van professionele vaardigheden. Een student is immers geen ‘leeg vat’ dat vol gestopt kan worden met kennis. Wij mensen zijn geen resources: onze houding, ethiek, timing en zelfbeeld voegen waarde toe bovenop de inhoud, kennis en kunde die iemand etaleert. Wij bieden onze studenten dus ook mogelijkheden om zich persoonlijk te ontwikkelen. De cognitieve kwaliteiten van studenten krijgen immers nog meer impact indien ook andere persoonlijke kwaliteiten aandacht krijgen, zoals de emotionele, psychologische, sociale en spirituele dimensies van ons menszijn.

Geschraagd door de inzichten van de positieve psychologie beoefenen de studenten vormen van dialoog en hebben aandacht voor elkaars werkomgeving, ambities en onzekerheden. Daarna bespreken we de mogelijkheid om de studielocatie aan te passen, omdat de ervaring leert dat sommige werkgevers het stoer vinden als we een dag op locatie komen studeren.

Later volgt een persoonlijke afstemming op de best passende onderwijsvorm en leervoorkeur. En we onderhouden contact met de praktijkbegeleider zodat ook de werkgever optimaal profiteert van de inspanningen van de student. Zo staat niet alleen de student als persoon centraal, maar ook diens werkpraktijk. Door de synergie tussen student en opleider op te zoeken en te stimuleren, kan ons onderwijs kleinschalig en persoonlijk blijven én toch een wereld van verschil maken.

De kennismaking met elkaar, de staf en de leeromgeving ging over in een informele lunch.  Laptop dicht, borden op tafel en het buffet uitgestald en maar praten over allerlei zaken.

Kick-off Management challenge

‘s Middags starten we de Management challenge, een business simulatie game afgewisseld met de eerste stukjes college: we leven in een steeds complexer wordende wereld waarin wij steeds meer verbinding moeten nastreven om adequaat om te gaan met de toenemende volatiliteit, dynamiek, onzekerheid en ambiguïteit. Na afloop werd druk nagepraat en enkele spraken zich nadrukkelijk uit dat hun zin in de opleiding alleen maar was toegenomen.

Welkom in de wereld van de moderne bedrijfskunde!