3.75 Verdieping retailmarketing


B7.5 Verdieping retailmarketing
Professionele leerweg
Marketing & commerciële beleidsvorming
6 ECts

3.75 Verdieping retailmarketing

De digitale revolutie heeft de klant veeleisender dan ooit gemaakt. Snelheid, transparantie en hyperpersonalisatie zijn de norm. Steeds meer merkfabrikanten verkopen in eigen winkels en webshops rechtstreeks aan de consument. Ondertussen kondigen nieuwe technologieën een volgende schokgolf aan.

“De komende tien jaar zal meer disruptieve veranderingen laten zien in de retail,
dan we de afgelopen honderd jaar hebben ervaren” (Snoeck, 2018)

Door de digitalisering is de wereld vandaag één grote marktplaats geworden.
Hoe winkelen mensen in de toekomst? Wat kunnen merken en handelaars doen om te overleven?
Vandaag bepaalt de shopper hoe het merk eruit zal zien en hoe het aangeboden zal worden. In een wereld van verandering moet alles heruitgevonden worden.

De auteurs van het managementboek van het jaar – The future of shopping (Snoeck, 2018) – laten er geen gras over groeien. De dynamiek van de retailsector is enorm. In “Retail – De digitale hysterie voorbij” (Ossel, 2018) introduceert Gino Van Ossel het concept optichannel, waarmee hij retailers, merkfabrikanten en dienstenbedrijven voorbij de digitale hysterie leidt. Met herkenbare voorbeelden is het een realistische kijk op retail en een praktisch kader om een succesvolle strategie uit te zetten die winst, competitiviteit en klantgerichtheid combineert.

De studenten worden uitgedaagd scenario’s te ontwikkelen hoe zij in deze enorme golf kunnen weerstaan, of beter, er op leren surfen…