Binnen de bedrijfskunde is Marketing een interdisciplinaire wetenschap waaraan disciplines zoals economie, psychologie, sociologie en kunst bijdragen. Aansluitend hanteert SDO een geïntegreerde benadering waarin ook de behoeften en waardenoriëntaties van klanten en producenten een rol spelen.
Markt- en klantgerichtheid dagen ieder organisatie uit om nieuwe trends te vertalen naar hun eigen organisatie. Deze vertaling bestaat uit de implicaties voor bedrijfsvoering in het algemeen en voor de rollen en verantwoordelijkheden in het bijzonder. De centrale vragen hierbij zijn wat te doen om markt- en klantgericht te zijn en wat te doen om – juist in de dynamiek van vandaag de dag – je doelen te realiseren?
Het figuur drukt het multidisciplinaire en het dialogische karakter van marketing uit. Het benadrukt de afstemming tussen de vier perspectieven – het collectieve systeem (beleid, doelen), de cultuur, individuele intenties en het (verkoop)gedrag – van de marketeer en die van de (potentiële) klant.
Privacy Overview
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.